Czytaj więcej...Obszerne Archiwum Parafialne pełne jest pożółkłych już kart zawierających protokoły z wizytacji parafii, protokoły zebrań Dozoru Kościelnego i Reprezentacji Parafialnej, korespondencję proboszczów z władzą duchowną i państwową, przyjaciółmi i dobrodziejami parafii a także firmami wytwarzającymi wyposażenie dla świątyń. Są to zapisy w języku niemieckim, pisane ręcznie, gotykiem, trudne do odczytania, jednak dla badaczy dziejów naszego miasta niewątpliwa skarbnica wiedzy o tamtych czasach i ludziach.

Czytaj więcej...Obraz jest w swojej kompozycji podobny do „Madonny Sykstyńskiej” pędzla Rafaela Santi z Urbino. Wydaje się, że twórca „Rawickiej Madonny” czerpał natchnienie i wzór właśnie z tego arcydzieła, dostępnego dla artystów XIX wieku, a Wohnlich w drezdeńskiej galerii Wettynów bywać mógł i miał przed oczami „Madonnę Sykstyńską”, gdy kreślił pędzlem obraz przeznaczy dla rawickiej fary. Na swój sposób przetworzył ten wizerunek. Odmienny, bardziej statyczny jest układ sylwetek, bardziej „gotycki”, inne drapowanie szat Maryi, jednak te same gesty rąk podtrzymujących Dzieciątko, które jest w innej pozie, jakby bardziej otwarte i skierowane ku ludziom. Duże podobieństwo twarzy Madonny, to samo tło w postaci chmur.

Czytaj więcej...Co wiemy o obrazie Madonny z Dzieciątkiem? Co się z nim działo w latach 1871-1902? Gdzie był umieszczony? Czy został tymczasowo wystawiony w kościele Św. Antoniego, jedynym ówczesnym katolickim kościele naszego miasta? Czy jest o tym wzmianka w niemieckojęzycznych zapisach?

Czytaj więcej...Pan Szymański pojawił się w Rawiczu 3 lipca, lecz nie zastał niestety ks. proboszcza Pawła Damsa, w liście kolejnym z 4 lipca napisał: „... obejrzałem sobie ten piękny kościół oraz wielki ołtarz i wszystko, co tam nowego jest. Przy tej sposobności wziąłem także rozmiary na mający być nowy ołtarz, gdzie wisi obraz (bardzo piękny) Matki Boskiej, gdyż o ile się dowiedziałem, to tam ma właśnie ołtarz stanąć...”

Czytaj więcej...Dopiero około 1912, a być może dopiero w 1916 r., ks. proboszcz Alfred Gumprecht mógł, po zgromadzeniu potrzebnych funduszy zlecić firmie C. BUHL – BRESLAU – GŐPPERTSTRASSE 9-11 wykonanie bocznego ołtarza Matki Boskiej Rawickiej. Ustawiony w bocznej nawie po stronie południowej otrzymał formę pentaptyku z ruchomymi bocznymi skrzydłami, dającymi możliwość zakrywania części środkowej. Nie uzyskał obrazu, ani płaskorzeźby przedstawiającej Św. Jadwigę Śląską. W centralnym polu został umieszczony obraz Matki Bożej. Początkowo pola po jego bokach, tak jak kwatery po zamknięciu nie miały żadnych wizerunków. Dopiero po pewnym czasie umieszczone zostały w bocznych skrzydłach obrazy Św. Jadwigi Śląskiej z lewej, a Św. Gertrudy po prawej stronie, wykonane w roku 1916 przez Z Stryczyńskiego. Tuż pod obrazem Matki Bożej, na obudowie ołtarza łaciński napis: „MAGNIFICAT, ANIMA MEA DOMINI (Wielbij duszo moja Pana) uwydatniający teologiczną wymowę obrazu.