Obszerne Archiwum Parafialne pełne jest pożółkłych już kart zawierających protokoły z wizytacji parafii, protokoły zebrań Dozoru Kościelnego i Reprezentacji Parafialnej, korespondencję proboszczów z władzą duchowną i państwową, przyjaciółmi i dobrodziejami parafii a także firmami wytwarzającymi wyposażenie dla świątyń. Są to zapisy w języku niemieckim, pisane ręcznie, gotykiem, trudne do odczytania, jednak dla badaczy dziejów naszego miasta niewątpliwa skarbnica wiedzy o tamtych czasach i ludziach.
Nasz rawicki obraz Madonny z Dzieciątkiem powstał faktycznie w 1871 roku. Z zachowanej korespondencji wynika, że autorem był malarz Wohnlich, wywodzący się być może z artystycznego kręgu akademii sztuki w Monachium.
Carl Wohnlich, urodził się 26 grudnia 1824 roku w Mieroszowie k. Wałbrzycha (ówcześnie Friedland) zmarł w Dreźnie 20 listopada 1885 roku, autor portretów.
Płótno to znalazło się w Rawiczu dzięki staraniom Komitetu Katolickiego z księdzem proboszczem Antonim Gaertigiem i aptekarzem Wernerem na czele.
Co owe archiwalia mogą powiedzieć o dziejach obrazu Matki Boskiej Rawickiej?
W aktach parafialnych znajduje się zespół korespondencji, jaką prowadził ks. proboszcz A. Gaertig z księciem Hermannem Hatzfeldtem z Trachenberga (Żmigrodu), prawdopodobnie dotyczy wspomnianego Komitetu oraz zagadnień związanych z ustanowieniem parafii i budową kościoła w Rawiczu. Są tam dwa listy pisane w Breslau (Wrocławiu) a dotyczą właśnie obrazu Madonny, przeznaczonego do rawickiego kościoła, noszą one daty: 13 października i 4 listopada 1871 roku. Czy te dwa listy słusznie są włączone do tych akt i udział w uzyskaniu obrazu miał książę Hermann Hatzfeldt?
Pierwsze wzmianki o obrazie są zawarte w liście z 13 października 1871 roku pisanym w Breslau (Wrocław) na firmowym papierze z nagłówkiem: „Naschmarkt – Apotheke, Werner”, następnie pojedyncze słowa: „... Malar Wohnlich...”, ..., „Műnchen...“, ..., „... Madonna...” ,..., „... in Rawicz ...” [Archiwum Parafii Farnej w Rawiczu: AP/RAWICZ-FARA/ I-9 „Erekcja Kościoła (1867-1872)”].
Dzieło zostało, zatem namalowane we Wrocławiu, już 4 listopada 1871 roku było ukończone i przygotowane do wysłania do Rawicza. Biorąc ponadto pod uwagę wielokrotnie już wspomniane ubóstwo parafii rawickiej, to zakupienie takiego obrazu nie było w danej chwili na miejscu, więc wydaje się, iż Hermann Hatzfeldt mógł być współfunfdatorem obrazu.
Znacznie późniejszy zapis, sporządzony przez ks. prob. Wiktora Koperskiego, z roku 1958 podaje: „Ołtarz boczny. Ołtarz Matki Boskiej „Rawickiej”. W środku obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, a po bokach św. Dorota i św. Jadwiga (malarz Stryczyński, Berlin 1917). Ołtarz w stanie dobrym, wymaga odświeżenia. Ołtarz bez charakteru zabytkowego. Obraz jest piękną kopią nieznanego dzieła, bez podpisu, przypuszczalnie z XIX wieku.
Obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, kopia nieznanego dzieła przez nie podpisanego malarza. Stan dobry. Obraz piękny, przez parafian ogromnie lubiany, o pewnych wartościach artystycznych, przechowuje się w bocznym ołtarzu Matki Boskiej.”
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że K. Wohnlich współpracował niejednokrotnie ze śląskim architektem Alexisem Langerem, projektantem naszego rawickiego kościoła pw. Chrystusa Króla i Zwiastowania NMP Według jego planów zrealizowano budowę kościołów w wielu miejscach na Śląsku, Kujawach oraz w Wielkopolsce, (także kościoły w Pakosławiu, Krzycku, Gryżynie, Wonieściu oraz kaplica w Arcybiskupim Seminarium Duchownym w Poznaniu). Zatem i w naszym mieście w sposób zadziwiający objawiła się współpraca tych dwóch artystów.