Słowo Boże na niedzielę 8 listopada 2020 r. 

„Ciemna noc zaborów” to najczęstsze określenie czasu w histo­rii Polski, gdy była ona wymazana z map Europy, podzielona mię­dzy zaborców, którzy z kpiną i ironią traktowali Polaków. O upoko­rzeniu Polaków może świadczyć wiele decyzji i rozporządzeń za­borców, którzy świadomie i celowo atakowali wszelkie przejawy pol­skości, przymuszali do tzw. „integracji kulturowej” - rusyfikując czy germanizując. Zaborca nie pozostawiał żadnych nadziei na zmianę losu Polski. Kanclerz Prus Bismarck 1 kwietnia 1871 roku skierował do polskich posłów w parlamencie niemieckim pełne cynizmu sło­wa: „Wy,panowie, nie jesteście wcale narodem i nie reprezentuje­cie żadnego narodu, tylko wasze fikcje i złudzenia, i nic więcej (...). Wyście zostali wybrani na to, abyście bronili interesów Kościoła ka­tolickiego i jeżeli to robicie, gdy chodzi właśnie o nie, to spełnia­cie wasz obowiązek wobec wyborców (...), ale reprezentować naród polski lub polską narodowość, to na to nie macie żadnego mandatu (...), polskie panowanie (...) było bardzo złe i dlatego już nigdy nie wróci”. Wysłuchiwanie takich słów musiało bardzo boleć, upokarza­ło i gasiło resztki nadziei na odrodzenie Polski. Była to zaiste noc...

Więcej…

Psalm 50

Spis treści

Biblia Tysiąclecia

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu

STARY TESTAMENT
Księga Psalmów

PSALM 50(49)1
O prawdziwej czci Boga

1 Psalm. Asafowy. Przemówił Pan, Bóg nad bogami, i zawezwał ziemię2 od wschodu do zachodu słońca.

2 Bóg zajaśniał z Syjonu, korony piękności.

3 Bóg nasz przybył i nie milczy: przed Nim ogień trawiący, wokół Niego szaleje nawałnica.

4 Wzywa On z góry niebo i ziemię, by lud swój sądzić.

5 «Zgromadźcie Mi moich umiłowanych, którzy zawarli ze Mną przymierze przez ofiarę»3.

6 Niebiosa zwiastują Jego sprawiedliwość, albowiem sam Bóg jest sędzią.

7 «Posłuchaj, mój ludu, chcę przemawiać i świadczyć przeciw tobie, Izraelu: Ja jestem Bogiem, Bogiem twoim.

8 Nie oskarżam cię o twe ofiary, bo twoje całopalenia zawsze są przede Mną.

9 Nie chcę przyjmować cielca z twego domu ni kozłów ze stad twoich,

10 bo do Mnie należy cała zwierzyna po lasach, tysiąc zwierząt na moich górach.

11 Znam całe ptactwo powietrzne, i do Mnie należy to, co się porusza na polu.

12 Gdybym był głodny, nie musiałbym tobie mówić, bo mój jest świat i to, co go napełnia.

13 Czy będę jadł mięso cielców albo pił krew kozłów?4

14 Złóż Bogu ofiarę dziękczynną i wypełnij swe śluby złożone Najwyższemu,

15 wtedy wzywaj Mnie w dniu utrapienia: Ja cię uwolnię, a ty Mnie uwielbisz».

16 A do grzesznika Bóg mówi: «Czemu wyliczasz moje przykazania i masz na ustach moje przymierze5

17 ty, co nienawidzisz karności i moje słowa rzuciłeś za siebie?

18 Ty widząc złodzieja, razem z nim biegniesz i trzymasz z cudzołożnikami.

19 W złym celu otwierasz usta, a język twój knuje podstępy.

20 Zasiadłszy, przemawiasz przeciw swemu bratu, znieważasz syna swojej matki.

21 Ty to czynisz, a Ja mam milczeć? Czy myślisz, że jestem podobny do ciebie? Skarcę ciebie i postawię ci to przed oczy6.

22 Zrozumcie to wy, co zapominacie o Bogu, bym nie porwał, a nie byłoby komu zbawić.

23 Kto składa Mi ofiarę dziękczynną, ten Mi cześć oddaje, a postępującym bez skazy ukażę Boże zbawienie».

 

1. Ps 50, 1 - Ps 50 Psalm typu prorockiego, pochodzenia późniejszego.

2. Ps 50, 1 - Pan przybywa na sąd nad Izraelem (teofania) i wzywa całą ziemię na świadka swej sprawiedliwości. Zjawiska towarzyszące teofanii przypominają objawienie się Boga na Synaju (w. 3).

3. Ps 50, 5 - Zawieraniu przymierza towarzyszyło w starożytności semickiej składanie ofiary. Podobnie przy zawieraniu przymierza synajskiego (Wj 24,5nn) złożono "ofiarę Przymierza". Psalm nawiązuje prawdopodobnie do liturgii odnowienia Przymierza.

4. Ps 50, 13 - Bóg sprowadza do absurdu błędne oczekiwania składających ofiary, jakoby one same przez się były w stanie coś dodać Bogu lub skutecznie wpłynąć na Niego, uśmierzając gniew albo zjednując jego przychylność.

5. Ps 50, 16 - Krytyka religijności czysto zewnętrznej, bez odpowiednika w życiu.

6. Ps 50, 21 - Tekst niepewny.